Van Vientiane naar Siem Riep

12 november 2016 - Pakse, Laos

We worden al vroeg( 6.30 uur) in de ochtend op gehaald om naar het vliegveld te gaan. Vandaag vliegen we met een tussenstop in Pakse naar Siem Riep in Cambodja. De vlucht van Vientiane naar Pakse duurt een uur. Dan moeten we tot 13.00 uur wachten. We gaan even in het restaurant wat eten, want daar is vanmorgen niet veel van terecht gekomen. Als we door de incheck gaan horen we dat het vliegtuig een uur vertraging heeft. Nou ja, dan maar gewoon blijven wachten. Dan komt er een jongen naast ons zitten en we komen aan de praat. Hij komt uit Laos en werkt voor een stichting die zich bezig houd met mensen die een prothese nodig hebben. De POD. Zij gaan dorpen af en bieden mensen de mogelijkheid om een prothese aan te meten. Zo kunnen zij weer aan het dagelijks leven meedoen. Veel mensen zijn arm, been, oog, of gehoor verloren  doordat er nog mijnen  op hun velden  liggen die nog steeds op scherp staan. Er liggen in Laos nog steeds ongeveer 80.000 mijnen die verspreid liggen over het land. Deze jongen heeft ook een prothese en ik vraag hoe dit komt. Of dit misschien ook een mijn was? Hij antwoord dat toen hij klein was polio kreeg en dat er toen niets voor hem gedaan kon worden. Hij kreeg een latere injectie en raakte verlamd aan zijn been. Door deze prothese kan hij nu lopen. Als hij eerder een injectie had gehad was hem dit niet overkomen. We waren onder de indruk van zijn verhalen. Dan stappen we op het vliegtuig naar Siem Riep. Aangekomen in Cambodja moeten we een visum halen. De beambten zijn niet echt spraakzaam, maar alles wordt snel afgehandeld. Op naar de chauffeur die voor ons klaarstaat om ons naar het hotel te brengen. Hij komt ons ophalen met een Tuk Tuk. Fantastisch. De koffers worden opgestapeld en daar gaan we. Het hotel is super. Een heerlijk zwembad met een tropische tuin erbij. Hier houden we het wel 3 dagen vol. Ha, ha.

Groetjes Edwin en Sabine

1. Bertie:
    13 november 2016
    Lekker!!
    Ik zat in hotel Sokharoth.
    Vooral naar de oude markt gaan in Siem Reap super gezellig.
    Je kan daar ook lekker eten.
    Geniet er van.
    Gr Bertie
  2. Eddy&Willy:
    14 november 2016
    Mooi nieuw volgend project! Wat denken jullie hier van??
  3. Carla bos:
    18 november 2016
    Hey sabine en Edwin,

Zag toevallig op nieuwsbrief van namaste dat jullie in Laos zijn. En veel spullen vanuit Nederland hebben meegenomen. Heel veel plezier in dat mooie land. Gefeliciteerd sabine dikke kus carla en Martin. Geniet maar lekker