Vientiane

11 november 2016 - Vientiane, Laos

Vanmorgen zijn we door onze om 8.30 uur opgehaald om per fiets de stad te verkennen. Het is nog niet zo warm en het is droog. We hebben nu 2 dagen regen gehad. Dit was alleen toen we aan het reizen waren en 1 dag in Luang Prabang. De temperatuur daarentegen is vrij warm en een hoge luchtvochtigheid. Het is hier aanmerkelijk drukker dan de andere plekken. Vientiane is dan ook niet voor niets de oude hoofdstad van Laos. We gaan weer op een mountianbike. We vragen gelijk of hij de banden even wil oppompen. De laastste keer in Luang Prabang reden we bijna op de velgen. Ha, ha. We rijden langs kleine wijkjes, scholen ,tempels en markten. We beginnen met de oudste Wat ( betekent tempel) Wat Sisaket. Deze herbergt duizenden miniatuur Boedhabeelden. Daar bevindt zich ook de voormalige koningklijke tempel die is omgebouwd tot kunst & antiek museum. Ook rijden we naar de Vientiaanse  Arc de Triomph. Hier zijn we in geklommen om een mooi uitzicht te krijgen over de stad. Je ziet hier heel veel van de franse invloeden. Toen Thailand alles platgebrand had, hebben de fransen alles samen met de Laotianen weer opgebouwd. Zij hebben ook gezorgd dat de kinderen naar een highschool kunnen om verder te leren. Voorheen was dit alleen de religie leren. Het is deze dagen feest dus bij de tempel is alles versierd. Laotianen houden van muziek, maar dan hele harde muziek. Ook houden ze van karaoke. Zo vals als maar kan, maar wel lachen, hoor? Ook zie je ineens een vrachtauto met laadklep met ontzettend grote speakers op elkaar gestapeld  en enorm veel  lawaai. Kijk je achter deze boxen, dan zit daar gewoon een bandje te spelen met gitaar drumstel, orgel. Wij zelf zijn volgens mij ook een bezienswaardigheid. We worden elke keer aandachtig bekeken. ha, ha. In de namiddag gaan we weer terug naar ons hotel voor een heerlijke douche. Vanavond weer lekker ergens eten en dan vroeg naar bed, want morgen om 6.30 uur  gaan we naar het vliegveld en gaan  Laos verlaten om naar Cambodja ( Siem Riep) te vliegen.

Groetjes Edwin en Sabine

Van reisblog naar fotoboek