Siem Riep

13 november 2016 - Siem Reap, Cambodja

We gaan vandaag met de Tuk Tuk naar Ankor Wat en Ankor Thom. Om 8.00 uur worden we opgehaald. We moeten eerst de tickets halen. Het is er erg druk, maar de tickets halen gaat erg vlot. We moeten op de foto en dit komt ook op ons toegangs  bewijs te staan. Dit moeten we goed bewaren, want als je de tempels ingaat dan moet je de pas laten zien. Eerst gaan we naar Ankor Wat. Een enorm gebouw van 25 vierkante km. Deze tempel is tussen de 6de en 13 de eeuw gebouwd.  De tempel is lange tijd overwoekerd geweest  door het oerwoud en in de 18de eeuw weer herontdekt door de fransen. Ze zijn nu alles aan het restaureren. Het is een heel imposante tempel en men verbaasd zich erover hoe dit vroeger is gebouwd. De blokken steen werden  vervoerd per olifant, maar hoe deze blokken op elkaar gestapeld werden blijft een raadsel. Vroeger hadden ze geen papier dus werd alles op stof uitgetekend. Tja, en dat vergaat na verloop van tijd. We hadden geweldig weer. Strak blauwe hemel met af en toe een wolkje. Het was wel erg warm. Dit komt natuurlijk door de zeer hoge luchtvochtigheid. Dan gaan we ergens lunchen. Hier staan allemaal kinderen te bedelen. Er staat dat je deze kinderen geen geld moet doen, anders blijven ze bedelen en worden ze niet gemotiveerd om te werken voor hun geld. In Cambodja word veel gedaan om kinderen van de straat te houden door  bijvoorbeeld een kookschool op te zetten. Hier kun je voor een leuke prijs eten en word je bediend door de kinderen van de straat. Dan gaan we door naar Ankor Thom. Dit is de laatste hoofdstad van het Kmer rijk. Hier is ook de opname geweest van Tomb Raider. De ruïne stad is erg indrukwekkend met alle muren, beelden, paden en poorten. Precies in het midden ligt de tempel Baphoun. Terrace of the Elefants. Het is een indrukwekkende dag geweest en we rijden terug naar het hotel. Lekker een duik in het zwembad.

Groetjes Edwin en Sabine

1. Chris & Willie: