Tortequero Costa Rica

8 november 2017 - Tortuguero, Costa Rica

We worden gewekt door brulapen. Om de lodge heen zitten ze in bomen. er komt nog een wasbeer langs. Super leuk. We worden gaan om 6.00 uur weer de kanalen op. Fernando gaat weer mee om ons het 1 en ander te vertellen. Het is mooi weer, maar dat zegt niets, want we zitten midden op het water en het begint te stort regenen. Niet normaal. Zo zit je in je t-shirt en zo zit je met een regencape in de boot. We zien weer veel vogels, vlinders , kaaimannen, salamanders en hagedissen. Het water is net een spiegel. Wat een prachtig gezicht. We gaan na de boottocht lekker ontbijten en na het ontbijt gaan we een uur door de jungle wandelen. Goeie schoenen meenemen en goed insmeren tegen muggen. Het heeft zo vreselijk geregend dat we met laarzen de jungle in moeten. Het duurt niet lang of we zitten tot de enkels vast in de modder. Lachen natuurlijk. Fernando vertelde dat  hij een keer een grote groep had die ook de jungle in ging, maar omdat de groep zo groot was had hij niet genoeg overzicht. ineens hoort hij een schreeuw. toen bleek dat iemand van de groep voor over in de modder was gevallen. we hoopten hier nog een paar slangen te kunnen zien, maar dat bleef uit. Wel zien we de kikker met de bleu jeans. deze giftige kikker is niet groter dan 1 cm en is knal rood met blauwe poten. Heel mooi om te zien. We komen weer uit de jungle en maken onze laarzen weer schoon. Het is alweer tijd voor de lunch. Na de lunch hebben we tijd voor ons zelf om in het  het zwembad om af te koelen. Heerlijk.  Ik ga nog even door de tuin op zoek naar vogels, apen en andere beesten. Wat ik vergeet me in te smeren. dat heb ik geweten. ben totaal lek geprikt. ha, ha. Maar ik heb wel een spoor van rode mieren ontdekt. Deze mieren verzamelen blaadjes en vervoeren deze op hun rug naar het nest. het was een rij van wel 8 meter dat ze moeten afleggen. De breedte van de rij mieren was 1 meter. Heel gaaf om te zien. Later vertelde Fernando dat dit goed is voor de jungle, maar dat boeren niet blij zijn met deze mieren.Vanavond om 19.00 uur gaan we weer wat eten en dan naar bed.