Phnom Penh

17 november 2016 - Phnom Penh, Cambodja

Hallo lieve mensen,

Allereerst bedankt voor alle felicitaties voor mijn verjaardag. We hebben vandaag een stadstour gedaan. We zijn bij het koninklijk paleis geweest. 1 gedeelte van het paleis mochten we niet in, want de koning en koningin verbleven daar i.v.m. het waterfestival in Cambodja. We gaan ook naar de Killing Fields. Dit is erg indrukwekkend. Je kunt je niet voorstellen dat iemand ( Pol Pot) 40 % van de bevolking uitmoord om aan de macht te komen. In heel Cambodja zijn over de 300 massagraven gevonden. Hij beroofde de bevolking van hun geloof, huis en ze moesten alleen bevelen opvolgen en verder geen vragen stellen. Er is een Stupa op het terrein met daarin 8.000 schedels en botten achter glas die daar zijn opgegraven.Volgens het boedhisme reïncarneren de mensen die daar zijn gemarteld en vermoord. Vandaar deze Stupa. Hier komen de mensen om bloemen neer te leggen en te bidden. Van de massagraven word  je een beetje misselijk. Verderop staat een boom . Hier werden baby's tegen doodgeslagen terwijl de vrouwen toe moesten kijken en zij werden later ook vermoord. Walgelijk gewoon. Ik stel me voor wat dit voor de mensen moet zijn geweest die deze graven hebben gevonden. We gaan nog naar een voormalig schoolgebouw( wat nu het genoicide museum is) waar hij een gevangenis van heeft gemaakt. Hier zaten altijd 1500 mensen gevangen. Zij werden gemarteld en daarna getransporteerd naar de Killing Fields. Dit moet je ook gezien hebben als je in Phnom Penh bent. We gaan nu leuke dingen doen. We gaan lunchen bij Friends. Dit is een mooi project om straat kinderen een betere toekomst te bieden. Het is een  Tapas restaurant. Heerlijk eten. Naast het restaurant is een shop waar ze allerlei dingen hebben gemaakt en verkopen. Ik vroeg nog aan de gids over de vervuiling in Cambodja. Ik zei dat als de arme mensen nu allemaal helpen met het opruimen van het plastic en dit verzamelen dan geef ze eten of kleding hiervoor. Wat blijkt. er is een organisatie die zich hier mee bezig houdt. Zij stimuleren de bevolking op het platteland om vuilnis in te zamelen en hier krijgen ze kleding, een fiets of eten voor. Hier word het plastic weer gebruikt om scholen van te bouwen. De flessen worden als muur opgebouwd en er komt een laag cement tegenaan. Kijk, daar word ik blij van. Zo wordt alles schoner, de mensen blijven gezonder doordat er geen ongedierte in de vuilnis zwerft. De regering maakt het allemaal niet uit.We bezoeken nog een tempel en een museum met de gehele geschiedenis van Cambodja. Hier vind je  honderden verschillende Boedha's, oude werktuigen,etc. We gaan nu weer terug naar het Hotel en lekker naar het zwembad. We gaan er 1 drinken op mijn verjaardag en om 19.00 uur nog een massage en daarna eten. Nou, dat noem ik nog eens een mooi verjaardags kado.

Groetjes Edwin en Sabine

1. Anja:
    17 november 2016
    Allereerst nog gefeliciteerd met je verjaardag. Ik hoop dat de massage bevallen is.
    Wat moet deze reis ontzettend veel indruk op jullie maken. Onvoorstelbaar wat daar allemaal gebeurt is. Geniet ook van al het moois wat jullie tegenkomen maar dat zal wel lukken.
    Dikke Jos en Anja
  2. Oom Theo en tante Eefje Sprakel:
    17 november 2016
    Aller eerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag Sabine, wat een indrukwekkende belevenissen hebben jullie mee gemaakt. En je verslagen zijn leuk om het te lezen.
    liefs en kusjes van ons.
  3. Eddy&Willy:
    17 november 2016
    Van harte met je verjaardag. Je hebt er een fijne dag van gemaakt.
    Maar wat een afschuwelijke verhalen. Dat maakt wel indruk.
    Gelukkig gaat het daar nu beter. Hoop dat het inzamelproject gaat slagen! Daar wordt iedereen beter van.
    Nog een fijne reis!
  4. Rob en Anita:
    Happy Birthday Sabine!!!!
    Geniet van deze speciale dag tijdens jullie mooie reis. Samen proosten we op je verjaardag XX dikke kus en liefs van ons
  5. Majory:
    17 november 2016
    Nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag! Indrukwekkend verhaal en foto's.
    Groetjes van ons
  6. Karin:
    17 november 2016
    Lang zal ze leven, lang zal ze leven, , lang zal ze leven in de gloria, hieperdepiep hoera !!!! Liefs van ons
  7. Alinda:
    17 november 2016
    Hieper de piep hoera!! Gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet van deze speciale dag in een fantastische omgeving. Proost en heel veel liefs van ons 3 tjes.