Van Arenal naar Monte Verde

15 november 2017 - Monteverde, Costa Rica

Hallo lieve mensen,

Vandaag gaan we richting Monteverde. We moeten om het meer van Arenal. er zijn mooie vergezichten. Het hedendaagse Monteverde is in de jaren 50 opgericht door een aantal Quaker families uit Amerika die in het koele klimaat hun melkveehouderijen en kaasfabrieken begonnen. Monteverde heeft de grootste diversiteit aan flora en fauna in Costa Rica. De koele mistige nevelwouden zijn het thuis van 400 vogelsoorten,490 vlinders. Meer dan 100 zoogdieren,2500 plantensoorten waaronder 500 orchideeën en tienduizenden insecten. Ze hadden ons gezegd dat de weg naar Monteverde een slechte weg was. Het eerste gedeelte is asfalt. Dan wordt de weg al iets minder, maar nog steeds asfalt. Het komt met bakken de lucht uit en we zien een bord met German Bakery. Nou, een duits broodje gaat er wel in, want het brood is hier  echt nix. We stoppen en gaan een lekkere koffie met een broodje eten. We krijgen gezelschap van een alleraardigste kat. Ze neemt gezellig plaats tussen ons in en zet het op een spinnen. ha,ha. Even nog met de bakker zelf gesproken. Hij komt uit de buurt van Wolfsburg en heeft zich hier gesetteld.  We rijden door verder richting Monteverde. De weg wordt langzaam maar zeker slechter. Het is dalen en stijgen en we rijden nu op gravel en modder. Goed dat we  een 4 x 4 hebben. Zo heb je wat meer grip. Het is wel inspannend, maar zeker een uitdaging. We komen eindelijk aan bij de lodge. Vrij eenvoudig, maar het ziet er verder netjes uit. Het is hier een stuk kouder dan in Arenal. Dan maar onze dikke truien tevoorschijn halen. S' middags gaan we naar een vlinderfarm. Erg leuk. Deze mensen praten zo gepassioneerd over alle vlinders en insecten dat je er ook blij van word en niet bang bent voor deze dieren.. Zo'n enthousiasme. Geweldig. Echt heel leerzaam. We gaan terug naar de lodge gaan nog op de veranda zitten. We zien mooie vogels en apen bij de lodge. Er schijnt ook een luiaard te zitten met een baby. Hopen dat we die ook nog te zien krijgen. Vanavond gaan we lekker wat eten bij restaurant st. Lucia. Het wordt een koude nacht. Lekker onder de dekens.